Min rosa period


Efter julen, som hos oss nästan alltid är röd, går jag in i en vit period vid nyår, följt av en rosa. Den rosa perioden kommer med första vårljuset i februari och håller sedan i sig till sommaren. Från fuchsia till babyrosa. Den inleds med rosa tulpaner och sedan är mina ögon som helt fastfrusna vid allt som är flickigt och sött.
- är det din rosa period som talar eller gillar du den annars också, frågar maken som lärt sig att jag blir förblindad av färgen på våren.

Och faktum är att jag inte riktigt kan svara. Men kanske beror det på att jag var en riktig pojk-flicka som barn och hade ingen prinsessperiod. Jag vägrade kjol, lekte mest med den tre år äldre grannpojken Johan, blev lätt arg och var kvartersmästare i brottning. Jag var präktig och ansvarstagande, en typisk storasyster. Min drygt 1,5 år yngre och älskade syster var å andra sidan en riktig flick-flika som älskade allt som var rosa. Idag är det å andra sidan jag som är den som helst går i högklackat, i klänning och är rosa av oss två. Så nu undrar jag är det min rosa period som gör att jag är bedårad av dessa två Bergerer som är till salu hos Bukowskis Market.