Nyplanterat: Doftschersmin


Vår trädgård saknar struktur. Det finns träd, framförallt gigantiska körsbärsträd , men inte en enda buske på 1-2 meter. Maken drömmer om att få plantera ekar och lönnar, men det är nu trädplanteringsförbud. Men buskar det får vi plantera. En torpträdgård bör ha ett gäng klassiska växter, däribland doftschersminen. Nu har vi planterat den på höger sida om förstukvisten. Jag har läst att vissa sorter inte alls doftar och nu är jag orolig att det är en sådan vi har köpt. Men står det doft-schersmin så borde den väl dofta.


Philadelphus coronarius (doftschersmin)
Familj: Hydrangeoideae, dvs hortensiaväxter
Blommar: vid midsommar i slutet av juni
Beskärning: Bör gallras regelbundet för att inte bli kal nedtill men absolut inte totalt föryngringsbeskära ned till marken.
Plantering: Klarar upp till zon 5. Trivs i näringsrik och lite fuktig jord. Tål halvskuggga men blommar rikligast i sol.
Höjd: 2-4 meter

#1 - - Monica:

Ha, en doftschersmin har vi också och den är JÄTTEgammal! Mina föräldrar planterade den när jag var liten och jag är ännu äldre...

Också den står i vår sandjord och vi flyttade den (med hjälp av en grävskopa...) dessutom för c:a 10 år sedan - och den mår utmärkt!

Dom tål ganska mycket, syrener och schersminer...

Lycka till med er! Dom doftar underbart! Har ni en med enkla eller dubbla blommor?

Kram, Monica

#2 - - Ledighetsparadiset Solåkra:

@ monica: Jag tror att vi köpt enkla blommor, men får kolla detta lite extra i sommar med bildbevis ;)