Snöbär på bar kvist, ja visst


Som en mobil, molekylmobil, planeter eller små vita ballonger i klunga. Snöbär på bar kvist förtjänar ett bättre rykte. Snöbär  (Symphoricarpus rivularis) är lättodlad, tät och lättskött och har använts flitigt i långa långa häckarrangemang runt kommunala planteringar under min uppväxt. Jag har sett för mycket, och därför har växten förpassats till min "otänkbarhetslåda" i växtlistan. Men så i går när jag besökte Skansen med sonen samt hela systerns familj och fick se en lagom dos snöbär på bar kvist mot blå himmel - ja då var jag beredd att omvärdera busken. Den har ju ett fantastiskt vintervärde. Kanske skulle man odla Snöbär som solitär som blickfång under vintrarna? Vad tycker du om Snöbär?




Fina kärvar på Skansen
#1 - - Monica:

Jag gillar snöbär eller "smällebär", som vi brukar kalla dem, därför att dom "smäller" om man lägger dem på marken och trampar på dem, som barnen brukar göra!

Dottern har snöbärsbuskar med rosa bär - jätteläckert!

Ha en trevlig helg, kram, Monica

#2 - - Margit Ammentorp:

Jeg husker også snebær som nogle man trykkede på, så de kom med et smæld. Jeg må tilstå, at når jeg ser en busk, så ser jeg mig over skuldrene, for at sikre at der ikke er nogen der ser mig, og maser et par stykker, det er det samme med is på vandpytterne, jeg vokser aldrig fra det.

Derudover, er snebær ret gode til at fylde lidt ud i buketter, hvis de passer til de andre blomster.