Våren i ett nötskal




Marken täckt av vitsippor omgivna av körsbärsträd i blom. Det kan inte bli mycket mer vår än så här. Det går fort nu - jag hinner nästan inte med. Vårt torp ligger visserligen i trädgårdszon 3-4 och cirka en vecka senare än Stockholm. Och de här bilderna är tagna för drygt en vecka sedan på Solåkra. Men jag tror att våren är över och sommaren här - även där. Så det är bäst att dela med sig av de sista vårbilderna. 

Det är fantastiskt att vara föräldraledig. Jag har skrivit en liten lista med besöksmål jag vill uppleva - de flesta med trädgårdsanknytning och nu har jag och S börjat att beta av dem. Härom dagen var vi på Drottningholms Slott för att se trädgårdsutställningen Vårprakt. Om man tycker att det är fantastiskt att se hundratals penseer i regnbågens alla färger placerade i terrakottakrukor framför Kina Slott är detta sevärt. Själv blev jag lite besviken. Vackert, ja, men inte så trädgårdsinspirerande.

Enköpings parker lämnar däremot ingen besviken. I går såg jag Piet Oudolfs Drömträdgården och vandrade vid idéträdgårdarna längs ån i strålande sol. Helt fantastiskt. Jag har tagit massor med bilder och bildkollage utlovas. Jag har varit nyfiken på parkerna sedan jag läste Trädgårdsexperterna Dan & Ann-Christine Rosenholms bok "Växtkomposition - ideer från Enköpings parker".