Man skulle kunna tro

Så var det dags igen för ett besök på Skansen. Var på en föreläsning på temat I trädgårdsmästarens fotspår.

För bara 100 år sedan fanns det hundratals jordgubbssorter att välja mellan, 500 päronsorter och lika många äpplesorter. Man odlade tidiga och sena sorter. Dåtidens trädgårdsmästare byggde tre meter höga murar i söderläge och spaljerande fruktträd och de lade ned mycket tid och kraft på att förlänga säsongen. De kunde servera äpplen i mars-april genom att tänka smart, vårda trädgården och förvara svalt.

Jag passade på att besöka mina favoritplatser på Skansen. Jag älskar den platsen och allt vad Skansen står för. Brinner för kulturhistoria och är tacksam över alla traditioner och den historiska kunskap som de förmedlar. Förra året var jag på lin-helgen och fick lära mig hur lin-tråd blir till, för att bara ta ett exempel på kunskapsförmedling. Och det finns så mycket mer.

Här är en bild från köksträdgården på Skogaholms herrgård på Skansen. Trevlig helg

#1 - - Monica:

Ja, Skansen är mycket mer än en nöjespark, tydligen!
Lite som Kulturen i Lund?
Ha en skön helg, kram, Monica