Trädgården, Trädgårdsdesign blå rabatt, delphinium black knight, geranium rozanne, praktriddarsporre, trädgårdsnäva

Blått som havet

Inspirerad av min kära vän Marielle har jag gjort en helt blå rabatt - havsblå - i trädgården. M har bott flera år i Japan och är präglad av den japanska trädgårdssynsättet. Det är både en hel del Feng Shui och blomsterkonsten Ikebana hemma hos henne. Men den blå rabatten, som en sjö, har gjort stort intryck på mig. Vatten är en viktig beståndsdel inom den japanska trädgårdskonsten, har jag förstått, och har man inte tillgång till en riktig sjö kan man bygga en egen av blommor. Hos M blommar det blått från tidig vår till sen höst, men här bara under högsommaren.
 
Med trädgårdsiris i bakgrunden, som vass, och Trädgårdsnävan Geranium Rozanne som blommar friskt hela sommaren och så spjut av koboltblå praktriddarsporrar, Black Knight, har den här delen av trädgården blivit riktigt fin. Kanske till och med den finaste rabatten av dem alla.
 
M med familj har precis varit här och det var så kul att få visa upp min rabatt. Plantera lite förgätmigej här under våren så får du längre blomningstid med det blå, tyckte hon. Så det kanske jag gör. Vi har gott om förgätmigej. Då får de samsas med alla gula påskliljor och tete a teter som sprider glädje där under våren.
 
 
#1 - - Monica:

Rolig idé att göra en "blomsjö"!
Men det är svårt att hitta klart blå blommor, tycker jag! Dom flesta går lite i lila.
En, som är klarblå, som du också kunde ha, är karpaterklocka; den blommar just nu och är jättesöt (se min blogg...)!
Kram, Monica