Jag slår ett slag för Hagdahl och Östergötland

Jag är svag för den svartvita kombinationen och har sedan 10 års ålder haft ett extra gott öga till Fornasetti. När jag dök på den här duken, framtagen av Hagdahlsakademien, på Formex fick jag ett helt galet habegär. Snygg, dekorativ och med en stor portion humor, precis som Fornasetti. Fick ett långt snack med Lasse Frisk, akademiledamot och designern bakom duken och hagdalsservisen. Hade lust att beställa hela lagret tyg och sy upp grytlappar, dukar, tabletter och förkläden till mig själv och hela resten av världen, men stillade mig lite...


Charles Emil Hagdahl är kanske inte helt känd. Han var läkare och kokboksförfattare som levde på slutet av 1800-talet och har betytt mycket för den "moderna" svenska kokkonsten. Som läkare var han naturligtvis mån om näringslära. Illustrationerna på duken kommer naturligtvis från Hagdahls kokbok. Hagdahlsakademien har sitt säte i Östergötland och har valspråket ”Optimum omnium – Det bästa av allt”  - och det kan jag skriva under på.

Underbara illustrationer

Kanske inte om för vegetarianer

och med vackra bakelseillustrationer längs kanten
 

#1 - - charlotte birnbaum:

Hej, vilken spännande läsning! En fråga, finns det fina tyget att uppbringa?

Bästa
Charlotte


Svar: Jag tror att NK Tyg och Sy i Stockholm har tyget.
Ledighetsparadiset Solåkra