Townhouse i Lärkstan


Lärkstan är min absoluta favoritstadsdel i Stockholm. Området byggdes omkring 1911-1913. Det är som en liten oas mellan den trafikerade Valhallavägen och Karlavägen starkt inspirerad av engelsk arkitektur med slingriga gator, en motreaktion mot breda och raka boulevarder. Bostadsområdena skulle anpassa sig efter naturen och inte tvärt om ansåg stadsarkitekten P-O Hallman som själv byggde ett hus i området och flyttade hit. Det är som en stad i staden med smala och slingriga gator, där varje hus är tänkt att rymma endast en familj. Ett townhouse med självaktning har naturligtvis också en egen miniträdgård. Jag och maken är väldigt förtjusta i Nationalromantiken och vi bor själva i ett hus från byggperioden. Den som har 45 miljoner på kontot kan få ett eget townhouse i lärkstan där de bevarat den ursprungliga stilen, med förkärlek för det orientaliska och det fornnordiska på en och samma gång.














#1 - - Vivi:

Hej! Ja jag såg annonsen i Dn i helgen, otroligt mycket pengar, kan det vara värt det? Men häftigt är det, och lilla gården där! Kram Vivi soltorp

#2 - - Solåkra:

Vivi: Ja, visst är det ganska coolt men kolosalt dyrt.

#3 - - Margit Ammentorp:

Det var dog et utroligt flot hus!

#4 - - Mamma:

Otroligt fint!!! Såå vackert! Jag visste inte att det fanns något som hette Lärkstan. Får nog be dottern ta med oss dit nästa gång vi är och hälsar på henne i Stockholm... Titta kostar ju inget!

Ha en skön helg, kram, Monica

#5 - - Monica:

Alltså, det är inte din mamma, utan jag, Monica,

som skrev ovanstående...

Kram igen!

#6 - - Helena:

Tank att det finns sadana har hus i stan och att folk faktiskt bor dar!!! Fast om jag skulle ha 45 miljoner skulle jag hellre kopa nagot i skargarden...Bland tjorven och skrallans minnen.

Fin blogg!