Jul

Gott slut - Gott nytt år


Vissa saker väcker kära barndomsminnen till liv. Som små rödvita trummor i granen, vilket är vanligt i Danmark och i mitt föräldrahem där vi har en dansk julaftonsmiddag bestående av anka, rödkål, "brunede kartofler" samt "ris a la mande". Efter middagen tänder vi levande ljus i granen och sjunger danska och svenska julvisor och psalmer.

Sista visan är alltid "Højt fra træets grønne top" där en av verserna handlar om en en pojke som älskar grenen där trumman hänger och att föräldrarna vill ge honom allt han önskar bara han har tålamod och väntar med trummandet till sången är slut. Visan slutar förövrigt med lite sensmoral "Julen varer længe, koster mange penge.

"Peter har den gren så kær,
hvorpå trommen hænger,
hver gang han den kommer nær,
vil han ikke længer
Hvad du ønsker, skal du få,
når jeg blot kan stole på,
at du ej vil tromme,
før min sang er omme"

Nu är det snart dags att trumma in det nya året. I väntan på det lyssnar jag till Little Drummer Boy med Josh Groban och låter mig inspireras av bloggaren Mokkasins härliga trumbilder.


Bilder: Mokkasin

#1 - - Monica:

Kul när man kan förena julfiranden från olika länder! Trots att jag bor så nära Danmark och har en väninna, som är uppväxt i Danmark, så har jag aldrig hört om en trumma i granen förut!

Nu önskar jag dig och din familj (!) ett gott slut och ett riktigt Gott Nytt År!

Kram, Monica