Allmänt, Trädgården påsk, vår

Påskhelg


Vilken härlig påskhelg. Ja en sådan jag drömde om. Och tvärtemot förra påsken med frusna vattenledningar, metern snö och magsjuka av jobbigaste sorten. Även om påsken ligger senare känns våren tidig. Och jag klagar inte över en tomt fylld av vitsippor, scilla och påskliljor. Härligt. 

Just nu sitter jag i eftermiddagssolen och njuter av fågelkvitter och tittar ut över tomten. Mina rosor tycks ha klarat sig bra, trots att rådjuren knaprat på dem. 
Man ska vara lat i trädgården under hösten konstaterar jag. Det var jag i höstas. Lät alla perennerna stå kvar  och vissna istället för att klippa ned dem. Så mycket lättare att rensa på våren och skilja det önskade från det oönskade. Och så härligt att se resultat efter en liten förmiddags arbete. 
Man ska däremot vara flitig i trädgården under våren. Lättare är det också. Marken är genomfuktig och ogräset som inte hunnit växa sig stort släpper lätt. rosa-lila rabatten är rensad från löv och ogräset rensat i potagern. Jag har putsat fönstrena på övervåningen, såpaskurat golven och vädrat mattor såväl som madrasser och täcken. Nu är säsongen invigd på riktigt.
Våren, denna underbara årstid när naturen väcks till liv och hela säsongen ligger framför en. Jag älskar den. Som nyfrälst trädgårdsjunkie söker mina ögon ivrigt efter grönt, blått, gult och vitt. Det vattnas i munnen av tulpanlökar på gång och lupinbebisar. Schersmin- och Syrenknoppar. Vitsippor. Vitsippor, Jag kan inte se mig mätt på dem. I flock. På nära håll. Den gula kronan som står så vackert mot det vita. Så utsökt i sin detaljrikedom och så många. 

Jag vet att det är ogräs, men jag kan inte motstå de näpna blå blommorna. Så de har fått stå kvar och sprida ut sig vid gästhuset. Och så täcker de marken så fint. Gratis marktäckare kan man säga. 
Den här påsken har varit tudelad. Den inleddes tillsammans med med mina syskon och föräldrar i Hornbæk. Min bror fyllde 40 och det var härligt att vara tillsammans allihopa. Trångt, men härligt. Älskar min familj. Resten av påsken har firats på landet. Hoppas att du som följer livet på Solåkra också haft en härlig helg.
#1 - - Monica:

Åh, vilka fina bilder från ert idylliska lantställe!
Och så stor sonen har blivit! Och så söt!
Vilken kontrast mellan stranden i Hornbæk och ert lummiga ställe.
Härligt att kunna ha båda!
Ha det så bra, kul att höra från dig!
Kram, Monica

Svar: Tack kära Monica
Ledighetsparadiset Solåkra