Botemedel för icke gröna fingrar


Jag har egentligen aldrig varit någon trädgårds och växtfantast. Visade aldrig någon entusiast när familjen umgicks med krattor och gräsklippare under helgerna och har liksom aldrig lyckats hålla liv i gröna växter hemma. Som ung lyckades jag t o m ta kål på en kaktus. Och bedrifter som dessa har sedan varit mitt signum i alla år, tyvärr. Snittblommor har varit min räddning och mina kunskaper om växters namn har följdaktligen sträckt sig till blombutikens utbud. 

Vändpunkten kom när jag gifte mig med F. Han är den som håller det gröna levande, planterar om och håller på. Så en förvildad tomt på 2300 kvadratmeter är lite av en utmaning för en sån som mig. Hur ska jag, som inte har en susning om vad hälften av plantorna heter som växer på vår tomt och än mindre kan nämna namnet på en marktäckare jag gillar få det som jag drömmer om. Visserligen ska vi hålla tomten lite vild, men vill hålla det nedklippt bland alla körsbärsträd och uppe vid "nyttoträdgården". 

Lösningen blev att anmäla mig till en kurs i grundläggande trädgårdsdesignSlottsträdgården i Ulriksdal
#1 - - Moster Mjölgumpa:

Jag kan namnet på en växt som snabbt täcker stora delar av en trädgård, kirskål;-)



Fick jag några trädgårdspoäng nu?

#2 - - Solåkra:

Mjölgumpa: Hi hi, kirskål. Det har du helt rätt i. 10 av 10 möjliga trädgårdspoäng