Första vårtecknet



Stockholms gator har varit täckta av is och snö sedan mitten av december. I går när vi var ute och promenerade, 1,4 mil, såg vi asfalten första gången i år. Väderlekskartan visade gröna färger, fåglarna kvittrade och det luktade vår i luften här i Stockholm.  


I fredags kväll både hörde vi och såg ett brak. Flera kvadratmeter snö ramlade ned från grannhusets tak, rakt ned på bilarna som stod parkerade på gatan. Tack och lov är vår gata inte den mest trafikerade - läskigt var det i allafall. Snösmältning är ytterligare ett vårtecken. Här ser vi några ivriga snöröjare på grannhusets tak.



Kolla in alla vårteckensbloggar hos Humlebacken

#1 - - milla-andante:

Härligt och läskigt på samma gång...!

Kram

#2 - - Merja:

Visst är det härligt då snön smälter och som du säger det luktar vår. Hälsn från Blekinge!/Merja

#3 - - Viveka på Humlebacken:

Snösmältning gillar vi:) Åtminstone om ingen skadas..

Tänk att man kan njuta så av asfalt. Min gräsmatta tittar fram på några ställen nu och jag var tvungen att gå ut och trampa lie och känna hur det kändes. Det kändes bra!

kram

#4 - - Magnolia:

Där jag bor har vi inte haft en enda tö-dag på hela vintern, och inte idag heller - dagen har istället bjudit på full snöstorm och det snöar än...

#5 - - kullervilla:

Hej

Roligt att du titta in till oss...ser att ni också har tö...men just nu så snöar det igen och blåser som attan har i Skåne.Skall nu titta runt i din blogg...vi hörs

kramiz//kullervilla

#6 - - emilias gömmor...:

Det såg rätt laskigt ut! Men det är töväder i alla fall!



Kram Mimmi

#7 - - carina:

Ja, d är egentligen så d ser ut hos oss oxå idag...i Halmstad alltså. Men nu har jag hört d är oväder påväg, usch!

#8 - - Fia:

Tack för den trevliga kommentaren på min blogg. Oj vad mycket snö ni haft uppe i Stockholm, härligt att det börjar smälta...trots att man får se upp..

Trevlig blogg du har, blev kvar här ett tag och tittade runt.

Skåne hälsningar

Fia

#9 - - Lotta 8`):

Fniss - tänk att man kan bli så glad åt lite asfalt :) Men det är gott att snön börjar försvinna även om det inte är roligt när den far ifrån taken - läskigt värre! Jag sneglade på vårt tak idag, under takåsen finns mitt växthus..... plastväggar tackålov men ändå lite lurigt - hoppas det håller när snön kommer....



Ha en bra vecka ♥

#10 - - Marika:

Javisst finns det små vårtecken lite överallt! Det ser ungefär likadant ut på västkusten som i Stockholm! Men ändå väldigt skönt när asfalten börjar synas och det knastrar av gruset under fötterna! Man får glädjas för minsta lilla tecken på ett varmare klimat med sol på dagarna.

#11 - - Erika:

Jo vägar där man äntligen ser lite asfalt eller grus var något jag funderade på att fota oxå men det blev något annat.

Vi bor på vinden för tillfället och i helgen har man hört hur det brakar till lite när stora snö tjok åkte ner från taket. Hoppas det finns ännu mer att fota till nästa vecka!!

#12 - - Solåkra:

Tack för alla fina kommentarer från både gamla och nya bekanta.

#13 - - Tigris:

Ja, om jag känt till denna fina "klubb" så kanske jag tagit fler bilder ... (just nu går det dessutom bara med min gamla mobil) men det var vårtecken i Stockholm!

Fin blogg!

:-)

#14 - - Cilla:

Härligt att se att det tinar på sina håll i landet! Takras är verkligen läskigt, tur att ingen gick därunder!!!

Kram Cilla

#15 - - annastina:

Huuu... det ser lite läskigt ut, att skotta högt där uppe!

Ja urs, vilka krafter det handlar om, när all snö kommer ner från taken.

Skönt att se lite pölar på vägen, så hade vi det också i helgen, men nu har det kommit 10-15 cm med ny snö...!

Ha det gott!

#16 - - Caroline:

Och man upptäcker att asfalten spruckit på så många ställen... Ser läskigt ut på taket, fast de har selar.

#17 - - Sofie:

Så härligt du skriver om våren, sanna tecken du visar!

#18 - - LissenTo:

Hos dej har våren satt fart. Det kan det göra av snön som faller från taken också. Man kan bli riktigt rädd, när man hör dånet.



Roligt att få titta in hos dej och din blogg!!!!!

Ha det gott. //Lissen

#19 - - Lisa:

Tänk att man kan bli så glad bara av att se lite asfalt! :D Hoppas bilarna klarade sig utan skador när all snö kom nedfarande på dom, den väger ju en hel del nu...

#20 - - InneoUte-Malin:

De där skulle jag inte vilja byta arbete med - även om de arbetar på ett synnerligen vackert hus. :-)



Visst känns det skönt att se asfalten igen. :-)

#21 - - Proforma - Irene:

Enda nackdelen med tösnö är att den är så smutsig! Annars finns det bara fördelar. Uppe på det taket hade jag aldrig stått, det ser ju rent av livsfarligt ut!

#22 - - Zara Hallman:

Hej

Kul att du hittade till mig.

Jo min svåger åker ofta till Stockholm så vi brukar få veta hur det är där, och så härligt det måste kännas för er med vår och tö.

Takras är jättefarligt, vart år dör faktiskt folk att sånt, så man bör titta uppåt, och kolla, men det är ju svårt att se vika tak som det rasar från.

Här i norr är har vi beredskap, men fulla garantier finns inte ändå.

Hoppas ni får ännu varmare och finare snart.

Kram Zara

#23 - - Märta:

Usch för takras! Här har taket på stora Ikea-lagret gett vika. Min man jobbar med att skotta snö på tak o många har väntat alldeles för länge med att ta bort snön.

Ha det så gott!

Märta

#24 - - Petra:

Hej!

Det ser helt livsfarligt ut med den där snöröjningen på grannens tak. Kul att hitta till din fina blogg och detta tack vare vårteckensutmaningen.

Ha det så bra kram Petra.

#25 - - Lillebeth:

Tänk att asfalt kan vara så vackert;-)

#26 - - Dubbelörnen:

Asfalten jublar man över, men Stockholms alla tak är inget att leka med.



Kram

#27 - - Birgitta:

Det där är ju verkligen vår!!



Kramar Birgitta

#28 - - Carina - inspirera:

Härliga vårbilder - det behövs visas att det finns hopp...

Kramen.

#29 - - Helena Ljunggren:

I helgen fick jag se gräset, i går var det översnöat igen. Man får njuta i korta stunder :)

#30 - - Hemlängtan:

Ja nu känner man verkligen att våren är på gång, underbart! Ska bli spännande att se hur mycket det har smält på en vecka.

Tack snälla för din kommentar på min blogg!

Kram Jenny

#31 - - Anonym:

Tack för kommentar i min blogg! Då hittade jag ju även till din!



Louise

#32 - - Birgitta:

Hej! Roligt att hitta till dej också. Ser att snön börjar ge sej i huvudstaden. Här har vi haft takdropp idag och solen har värmt så skönt.

Kram Birgitta

#33 - - Vivi:

Hej! Vad kul att få följa med och se ert Solåkra och även då från Sthlm! Ja det var tö där ett tag men nu har vi kallt igen ju....huuu hälsningar från Vivi Soltorp

#34 - - Maria:

Hej, ja det är härligt härligt med tö, men ibland farligt farligt.



Jag är inne i stan ofta eftersom mina flickor bor där och jag är livrädd för att få istappar och snöras i huvudet.



Det gäller att gå med blicken uppåt och samtidigt akta sig för att krocka med stolpar:)



/Maria

#35 - - Emma:

Härligt att våren äntligen är på gång! Läskigt med snöras, hoppas ingen blir skadad när all snö glider ned från tak...



Kram, Emma

#36 - - Elin J:

Mye snö hos dere også ja, håper den smelter sakte men sikkert, så vi ikke får en flom! Samtidig vil jeg jo ha den fort bort så vi kan se gresset igjen! Får håpe det töer mye fremover :) Ha en god söndag i strålende sol!