Drömmar i grönt


I senaste numret av tidningen Trädgårdsliv läser jag om trädgårdsjournalisten Lotte Möllers trädgård. Hon har bott på samma plats i 30 år och de päronträd som planterades när hon flyttade in har blivit stora. Och i varje rum av trädgården kan man se hennes visioner förverkligade. De erfarna trädgårdsodlarna med avundsvärt mångfacetterade trädgårdar finner jag också i bloggosfären, blandannat Tjernhusbloggens Monica. Jag tittar, njuter och lär. För varje period i trädgården har sin charm och vi är i början av vårt livsverk på Ledighetsparadiset.

Det är också bra att det tar tid. I takt med att jag lär mig mer om växter upptäcker jag tidigare ägares igenvuxna och avsomnade drömmar. De gror i hjärnan och får så sakteliga också smälta samman med våra egna drömmar. Och så tar vi också till vara på de växter som redan finns och trivs - som syréner tillexempel. När vi tog bort ett av körsbärsträden på baksidan började vilande vita syréner visa sig vid uthuset, och de får stå kvar. I helgen tog maken några andra syrénskott och planterade en häck mellan gästhuset och uthuset - som en förlängning av gästhusrabatten i rosa och lila. Stjärnflocka flyttade från framsidan till den rabatten förra året och så fortsätter det.

Vi fortsätter också att drömma storslagna drömmar - en del blir till verklighet och andra får leva vidare i fantasin. Just nu drömer vi om att:

  • plantera mängder av backtimjan mellan gästhusrabatten och gångplattorna till gästhuset
  • sätta hjärtbergenia i sluttningen framför gästhuset
  • plantera krypen som en avgränsare mellan det klippta gräset och vår woodlandskog
  • plantera en vit klätterros på framsidan
  • flera liljekonvaljer och julrosor vid stenmuren
  • ytterligare en Rhododendron
  • bygga ett nytt uthus
  • bygga en damm i woodlandområdet
  • ta ned en tall som nästan växer in i gästhuset
  • två mörklila syréner (kan man få för många)
  • en rabatt i rosa och ljusgult på kortsidan på huset, med nävor, röd solhatt, hortensia och klematis
  • och boll-dahlior
#1 - - Monica:

Nu blir jag litet generad, men tusen tack för dina vänliga ord! Det är ju fantastiskt kul om min trädgård, som är så liten, kan vara en inspiration!!!

Härligt med din "att-göra-lista"! Man ska alltid ha projekt att se fram emot. Allt blir kanske inte av, men drömma måste man ! Lycka till med dina drömmar! Jag ser fram emot att se hur det går...

Stor kram, Monica

#2 - - Ledighetsparadiset Solåkra:

Monica: Din trädgård uppfattas inte alls som liten eftersom den är fylld av så många fantastiskt underbara växter. Din kunskap och erfarenhet lyser också igenom.