Takmålning


Ibland är man kluven in för en förändring. Då gäller det att vila i nuet, tänka att "var sak har sin tid" och "skynda långsamt". Taket i vårt vardagsrum har varit en sådan sak för mig. Bakom all papp hittade vi breda takplankor, med alla tiders färgval, avskavda gråa färglager från när de äldsta delarna byggdes på 1700-talet till modernare vita - fläckigt.

I taket fanns också brännmärken efter levande ljus, krokmärken och andra årsringar. I vårt perfekt målade och fixade vardagsrum, var det något befriande i att ha det fläckiga  taket. Det var hela husets historia, något som väckte tankar och satte igång fantasin kring hur livet måste ha tett sig när torpet var en enkelstuga för hundratals år.

Jag ville inte måla taket - maken ville. Men med tiden har jag kommit att periodvis irritera mig på fläckigheten. Det ser stökigt ut, rörigt och skämmer rummet. Och så till slut gav jag upp. Okej - måla taket då, darling. Och vips blev det målat. Rädslan över att rummets själ skulle försvinna med målningen var nog sagt överdriven. Kvar är spikhålen och ojämnheterna och rummet har blivit harmoniskt.










#1 - - Monica:

Håller med maken...så fint det blev!

Vilket underbart ställe ni har!

Kram, Monica

#2 - - Nordlycka:

Halloj!

Vilken fin blogg du har!! :)

Inspirerande o se er takmålning! Har gått i samma tankar ett bra tag då jag har ett lackat furutak... känns som att lite vit färg skulle lyfat känslan på det annars ganska låga taket... får bli ett projekt för sommaren! :)

har även klurat på en liknande lösning med bokhyllor som ni har vid fönstren...har ni platsbyggt era från grunden eller ställt dit moduler o satt lister på?

#3 - - Ledighetsparadiset Solåkra:

@monica: Visst har han rätt

@Nordlycka: Det gjorde stor skillnad på takhöjden att få det vitmålat. värt att rekommendera. Hyllorna är ikea-billysar som vi byggt in.

#4 - - Maidi:

Ja, jag får säga att jag förstår precis hur du kände både före och efter målningen.



Maidi

#5 - - CJ:

Åh så fint!