Ydresjäl från huvudstaden


Jag är Ydrebo i själen. Älskar det böljande landskapet, sjöarna, de vackra gårdarna och vårt eget ledighetsparadis förstås. Hela trakten är fylld av historia och området känns ursprungligt, äkta och genuint, vilket också den berömde Ydredrotten Leonard Fredrik Rääf tyckte. Det är också ganska långt från de tepayakihällar och superstajlade lägenheter som finns i Stockholm. Och jag älskar kontrasten mellan asfaltsdjungel/skogsdunge och storstadsbrus/fågelkvitter. Att få byta kontorsdräkten och högklackat mot gummistövlar och uttvättad trädgårdsoutfit och ta av sig klockan är höjden av fritid. 

I Torpa finns ett fantastiskt hus till salu för den som är intresserad av byggnadsvård, med egen badplats i Sommen, från 1700-talet. Bara den vackra pardörren och det gråfärgade timret är bara för underbara. Jag hoppas att rätt sorts ägare kommer till huset - någon som förstår dess värden och fortsätter att vårda kulturarvet.  
#1 - - Monica:

Underbart vackert!

Själv föredrar jag fågelkvitter framför storstadsbrus...

Kram, Monica

#2 - - Aggie:

Sådana hus är underbart vackra och detta ser ju alldeles väldigt vackert ut!

Och ja, inget mer storstadsbrus för mig heller, jag har lämnat det bakom mig och nu är det skog och hav som gäller och jag älskar det!

Agneta kram

#3 - - Maidi:

Men vilket alldeles underbart hus. Jag blir alldeles salig så vackert..



Maidi