Ny rabatt: Den gula rabatten


En klok trädgårdägare tipsade oss om att anlägga en ny rabatt varje år, varken mer eller mindre. För två år sedan gjorde jag min rosa lila rabatt vid gästhuset, förra året byggde vi potagern och i år satsar vi på att förlänga vår dagliljerabatt under syrénhäcken - ett gult S som avslutas med några Jättedaggkåpor mellan stenarna samt att anlägga en vit-grön skuggrabatt vi stenmuren.

Den blivande gula rabatten består i dag av en klick gula dagliljor (Hemerocallis lilioasphodelus). Jag gillar dem mer och mer. De är snygga hela sommaren, piggar upp skuggan under träden med sina gula blommor i juli, och de långsmala bladen som kommer tidigt på säsongen och  fyller ut rabatten. i höstas flyttade vi mängder av lökar och hoppas nu att hela rabatten kommer att blomma i gult.

Dagliljor på väg upp.

Den gula rabatten med syrén i bakgrunden. Stenhögen vid skottkärran har planterats med Jättedaggkåpa. Området ska så småningom kompletteras av ytterligare gula blommor, men där kan jag inte bestämma mig än.

 
Dagliljorna blommar under syrénbuskarna

#1 - - Eva Linnea:

Hej hopp! Kul att göra en ny bekantskap i bloggvärlden. Vi verkar ha en hel del gemensamt, gula rabatten tex. Det där med att BARA anlägga EN rabatt per år verkar vara ett klokt råd. Det tar jag till mig. Det blir lätt för mycket av det goda.

Kram

#2 - - Monica:

Så klok och genomtänkt planering av trädgården!

Här har det mesta kommit till av en slump, känns det som...

Och vilken vacker tomt ni har!

Kram, Monica

#3 - - Tekla Maräng:

Det är ingen dum tanke med att utöka trädgården med en rabatt per år, man hinner ju med att tänka lite bättre då och planering är inte dumt.

Den gula rabatten verkar bli härligt solig och fin.

Roligt att du skrev inne hos mig så jag hittade hit, tack och välkommen tillbaka.

Ha det gott:O)

#4 - - Anonym:

Hej hopp i snöblasket :) eller kanske har ni inte fått något? TJa, det är ju lite vatten till växterna i alla fall :)



Smart drag att ta en rabatt i taget, lättare att den blir helt klar innan nästa projekt startas upp. Daggkåpa är min favorit! Den satte jag i mängder när jag gjorde om allra första rabatt, blandade den och Kärleksört och det fyllde rabatten bra. När jag sedan köpte nya växter för att komplettera, grävde jag bara bort den, gav bort eller satte någon annan stans. Blommorna är fina och klipper man av dem, så kan man få ännu en blomning, vacker i buketter - ja, tror Daggkåpan har allt :)



Lycka till med din rabatt :)

#5 - - Hemlängtan:

Vilken härlig form på er nya rabatt, det kommer att bli jättefint!!!

Bra råd, att göra en rabatt/år.



/Jenny

#6 - - ullamaria:

Oj, vilken fin blogg.

Hit ska jag kika in för mer inspiration.

Kram ullamaria

#7 - - Aggie:

Det var en väldigt bra idé att göra t ex en rabatt om året så tar man sig kanske inte vatten över huvudet som det känns att man gör ibland.

Det ser så fint ut det du håller på med nu!

Agneta kram

#8 - - Margot:

Vilken stor och fin tomt du ser ut att ha! Så fin den nya rabatten kommer att bli!

Ha det gott!

Kram Margot

#9 - - Maidi:

Vad bra det låter att anlägga en ny rabatt om året.

De befintliga rabatterna vi har vid vårt torp får nog räcka tror jag för annars hinner jag inte med.

Däremot så kan jag inte låta bli att föändra lite hela tiden men en liten lilje rabatt har jag också som jag vårdar ömt..



Maidi

#10 - - Marias Château:

Tack för din gulliga kommentar, blev så glad :).



Ni har verkligen en underbar trädgård, blir sååå avundsjuk :).



Kram kram

Maria

#11 - - Lena:

Tack för kommentaren hos mej. Nu kunde jag ju hitta hit till din fina blogg.

Verkligen en bra ide med en ny rabatt per år.

Om man nu skulle kunna hålla sej till det.