Gotlandsbullen



Jag tror på hantverk. Kanske är det för att jag själv uppskattar när något är riktigt och äkta. Det lyser helt enkelt kvalitet. Inget fusk, inga tillsatser - bara handkraft och naturmaterial. Enkelt och självklart - och så vackert förstås. Men det finns en motsägelse förstås - när jag står där i affären och tittar på extrapriser, handlar en ny topp från lågpriskedjan och så vidare. Kanske är det därför som jag tror att genuint hantverk är framtiden. För när vi aktivt väljer det vi "vet" är rätt med hjärtat - minns vi det, värderar det mer och förtränger alla de andra inköpen. Det genuina, riktiga och okonstlade vinner. Snyggt hantverk syns!

En lång filosofisk inledning till mitt senaste inköp - en ring i form av Gotlandsbullen. Och det var just den sköna känslan i formen - som en riktig hemmagjord bulle i silver - som fångade min blick. Riktigt hantverk. Och det visar sig också att Helena, vd för företaget och en god vän till mig, modellerat fram formen i lera. Just den här varianten, som står modell för ringen, halsbandet och örhängena, är den som hennes egna gotländska farmor lärt henne. Och snyggt också. Ser fram emot att min bulle anländer till ett finger - snart.

Mer bilder och info på Gotlandsbullens facebooksida och webb