Rumslighet på Långholmen


Rumslighet i trädgården ger tomten karaktär. Det finns många olika sätt att skapa rum och göra avgränsningar i en trädgård. Det enklaste, som också ger snabbast effekt,  är att sätta upp en spaljé och plantera klängande sommarblommor under - exempelvis ärtor och bönor. Och har man en torpartomt som vi, är det de enkla lösningarna som blir finast. Det tycks mig att just koloniträdgårdar är ett perfekt ställe att se enkla idéer i verkliga livet. Så min tur till Långholmens Koloniträdgårdar bjöd också på rumslig inspiration.

Överst: Med en fin bänk på ena sidan av en ganska vanlig rabatt, blir det genast en speciell plats.


Klängande växter på en enkel spalje och några krukor med funkia hjälper till att stödja konstruktionen.


Enkla växtstöd av grenar och snöre (i pil antar jag) skapar rum i rabatten även på vårkanten, kan jag tänka mig


Krokar av armeringsjärn och pilgrenar ger en fin avgränsning till en vild rabatt.

#1 - - Monica:

Många bra tips! Tack!

Kram, Monica