Detaljer, Stadslivet Fornasetti, Hortus, Palace, Seletti, Svenskt Tenn, black and white, green, interior design, tableware

Förnyelse och förälskelse

Att förnya sitt hem är att bli förälskad igen. Den nya saken drar blickarna till en viss plats och så ser man sitt hem med nya ögon. Det är lätt att bli hemmablind - även om jag jag varje dag känner mig tacksam över att få bo här. Vår lägenhet är så mysig på hösten i stearinljussken. Älskar det. I perioder längtar jag efter att bo i hus året om och få tillgång till trädgård, ha en tvättstuga, några ytterligare rum och garage för bilen. Men just nu ser jag bara fördelarna av stadslivet; nära till jobb, dagis, läkare och nöjesutbud. Och ur sonens perspektiv är det helt optimalt att bo på ett plan och vara nära varandra hela tiden.
 
I höst har jag blivit ägare till två saker som stått på min önskelista under en längre tid. Nej, man inte blir lycklig av materiella ting, men jag  b l i r  glad. Det ena är en grön Hortus-kruka från Svenskt Tenn. Det andra är frukttallrikar i serien Palace från Seletti inspirerat av italienska byggnader. De sex frukttallrikarna - en våning per tallrik - samt fruktskålen (taket) föreställer Palazzo Borghese i Florens. De påminner i stilen om en annan italiensk favorit - Fornasetti. Jag har ju redan några små skålar (bild), fiskfat och en fin bricka i samlingen och nu blir seletti-tallrikarna ett fint komplement.
 
  
#1 - - Monica:

Aha, jag fattade inte först att "huset" var tallrikarna! Jätterolig idé!
Kram, Monica