Design Inredning Hermès, Lamborghini, Manuel Canovas, Sköna Hem, Svenskt Tenn, Veuve clicquot, orange, toile de jouy

Apelsinorange och höstorange

När jag säger att jag gillar orange, rynkar många på näsan och tänker på gamla televerksoveraller (nuvarande telia) och på 70-talets brun-orange inredning. Men det finns ju så många nyanser av färgen att välja emellan. Och jag är svag för det som närmast kan kallas apelsinorange. I kombination med en grått, beige-brunt, vitt och få svarta accenter blir orange sobert och elegant. Och tillsammans med rosa upplevs det modigt.
 
Flera företag som vill signalera lyx använder sig också av den kraftfulla färgen i sitt varumärke  - champagnen veuve clicquot (gula änkan) och Hermès  för att ta två exempel. Det finns till och med ett helt kungarike, Holländska kungahuset med sin orange prins de Prins van Oranje samt en orange revolution. Och när bilmärket Lamborghini vill signalera status, exklusivitet och kraft väljer de också färgen. Kanske också för att signalfärgen nummer ett, röd, redan mutats in av andra i branschen. Jag säger bara röd revolution och röd sportbil? 
 
Några svarta accenter som en tavla och ett bord förhöjer det hela. Men jag tycker nog man ska spara lite på krutet. Här på bilderna från Sköna hems artikel "Orange detaljer" blev det lite "too much" svart för min egen smak. Jag hade skippat de helsvarta kuddarna och valt något mönstrat grå-vitt med en svart kant tillsamans med helorange och klätt begère-fåtöljerna i ett sobrare brungrått tyg, valt ett mahognyfärgat skrivbord och stol. Men inspirerad blir jag ändå. Och toile de jouy tyget från Manuel Canovas och bordet från Svenskt Tenn ritat av Per Öberg är favoriter. 
 
 
#1 - - Monica:

Här är en till. som gillar orange! Men, som du säger, i begränsade mängder...
Kram, Monica