Analoga 80-talets pinterest

Så länge jag kan minnas har jag rivit ut inspirationsbilder ur magasin och gjort collage eller bara sparat i pärm. Det har varit roliga citat och artiklar, reklamannonser, mode- samt inredningsbilder - allt efter intresse. De förvaras i en gul pärm som jag med ojämna mellanrum rensar och fyller på. Den är ett riktigt tidsdokument, ja nästan en dagbok, för jag har sparat bilder jag gillar från tidiga tonåren och genom livet. Och igår rensade jag den.
 
Det är så kul att bläddra och se saker jag gillade när jag var tonåring. När jag ser bilderna förflytas jag mentalt till just den tiden. Det är märkbart hur vissa saker återkommer genom åren och hur smaken också förändras - eller snarare förfinas. Vissa färgkombinationer och färger återkommer som en röd tråd genom hela pärmen. Och vissa detaljer; tavelväggar, bokhylleväggar, le corbusiers stolar och gustavianska möbler. Flera idéer har jag också förverkligat genom åren. Och några finns kvar som inspiration till eventuella andra boenden i framtiden.
 
Jag är en "ny-teknik-freak" och älskar att prova nya sociala medier. Vissa fastnar jag för direkt, andra använder jag mest för att jag behöver förstå i mitt jobb. Men jag älskar verkligen internet och allt vad det har att erbjuda, inte minst bloggvärlden. Och om jag var barn av idag skulle jag antagligen förkovra mig i  Pinterest. Men den digitala världen - hur imponerande stor och fantastisk den är - kan aldrig bli det tidsdokument som en analog bild kan. Det finns ett värde i att kunna läsa om något ur nordisk familjebok från 1915 och jämföra med digitala NE. Att ha kvar saker från en viss tidsperiod. I mitt föräldrahem fanns både en äldre NF och flera andra uppslags och referensverk. Jag minns att vi ofta vid middagen diskuterade något som vi behövde slå upp. Och det gjorde vi.  Det stod så tydligt mellan raderna hur man såg på världen och vad som var nytt då. Det kan man aldrig få med en digital kanal där du ständigt kan vara uppdaterad. Så nej, jag tänker inte "Pinteresta", utan fortsätter riva, klippa och samla bilder och tidsdokument.
 
Önskar dig en fortsatt skön söndag
 
Foto: Ett diptic / instagramcollage av bilder från olika tidningar
#1 - - Monica:

Klokt tänkt - som vanligt!
Kram, Monica

Svar: Tack
Ledighetsparadiset Solåkra