Dagens Trädgårdsfavorit: Spansk näva

Vilken fantastisk liten växt den är den Spanska nävan (Geranium endressii). Jag planterade en liten ynklig en i början av säsongen och den har blommat och blommat och blommat och fortsätter långt in på hösten.

Den är populär. Hade velat sätta en 4-5 stycken i min rosa-gula rabatt, men plantskolorna har varit länsade - så det blev bara en - och det var ingen snygging direkt. Men å så fin den är nu. Den kommer att binda ihop min rabatt på ett fint sätt.

Är väldigt nöjd med den här rabatten. den har just den rosa färg som jag tycker så mycket om. Det orange.gula är bara svagt och jag skulle kanske vilja hitta en växt som sticker ut - sticker upp - i gulorange att överraska med i den. Annars är jag på det stora hela taget väldigt lycklig över den.

Det är äppeldagar Julita gård och jag är så sugen på att åka dit. Men 2 timmar i bil dit och hem för att titta på äpplen och lyssna på föredrag är inte direkt förenlig aktivitet tillsammans med en liten pojke. Men det kommer nya äppeldagar, så jag får kanske istället göra ett litet besök på Skansen i Stockholm i stället, för att stilla de värsta abstinenserna, hehe. Jag är av naturen vetgirig och vill lära lära lära. Eller kanske snarare förstå. Särskilt när det gäller nördområden som äpplen, knyppling etc. Å andra sidan är jag faktiskt inte särskilt pysslig av mig.

Nåväl, önskar dig en härlig helg.
#1 - - Monica:

Spansk näva - den har jag också, och den blir bara större och större. Jag har grävt upp den och delat, många gånger...
Ha en skön helg, kram, monica

Svar: Härligt att veta att den blir större och större och att du grävt upp och delat den många gånger. Då finns det hopp för mig också...
Ledighetsparadiset Solåkra