Fodersocklar

 
Känner mig bra nördig när jag går i gång på fodersocklar så här en söndagseftermiddag - alltså den lilla träklossen där dörrfoder möter golvsockel. Vad har den egentligen för funktion? Har den en funktion? Ja det är faktiskt ingen som vet det, så det finns utrymme för spekulationer. Klossen kallas i folkmun också för skurkloss, så jag har alltid trott att den finns där för att man lättare ska byta ut den om förruttnelse sätter in till föjd av ihärdigt golvskurande.
 
I senaste numret av tidningen Gård & Torp spekulerar byggnadsantikvarien AnnMarie Gunnarsson om detta. Att sockeln finns på grund av golvskurning eller för att det ska vara lättare att byta ut golvbrädor, förklarar inte varför sockeln har ett eget uttryck, annan höjd och annan tjocklek, menar hon. Flera andra förklaringar dissar hon också.
 
Via de pampiga dekorativa kolonnerna i svenska 1600-tals palats förs tanken vidare till antikens pampiga portaler."För romarna spelade dörrarna en betydelsefull roll", skriver Gunnarsson "kan det vara så att de praktfulla, gamla dörromfattningarna förenklats i våra rumsinredningar till profilerade dörrfoder med fodersocklar?" 
 
Det låter ju troligt. Som så mycket annat har vi inspirerats av klassisk arkitektur. Och att den lilla träbiten finns till för att "bära upp" dörrfodret. Jag tillåter mig att filosofera vidare på detta, denna söndagskväll.
 
Foto: Frun på Solåkras fodersocklar hemma i stan.
 
#1 - - Monica:

Jag har alltid trott att det var för att den nedersta biten till dörrfodret lätt skulle kunna bytas ut...
Men kanske inte?
Ha det gott, kram, Monica