Dagens Trädgårdsfavorit: Röd rudbeckia


Man ska förstås inte planera en trädgård efter en specifik växt, men en växt kan inspirera till en rabatt. Jag är stormförtjust i
Röd Rudbeckia Echinacea purpurea "Magnus". Man blir glad av färgen och formen. I brist på egna har jag plåtat andras så fort tillfälle givits. Men nu har jag egna i den rosa-gula rabatten. Det var Rudbeckian (rosa och gulorange)  i kombination med de rosor jag redan har (gula) som fick sätta tonen.


Röd rudbeckia i kombination med mina älskade Summerwind-rosor

#1 - - Monica:

Ja, Rudbeckian är en fin sensommarblomma! "Tomato Soup" är min favorit, litet mer orangeröd än Magnus.

Kram, Monica

#2 - - Frun på Solåkra:

@monica tomatosoup, den är ju jättefin också vettja

#3 - - Mia:

Visst är de underbara! Mina blommar så fint nu. Och doften är det allra bästa, sniffa lite en riktigt solig och varm dag. Lycka! Jag har en helt vit också, men den är verkligen ynklig i år, inte en enda knopp - den får nog planteras om!

#4 - - Frun på Solåkra:

@mia så de doftar också. Det visste jag inte. Hoppas kunna prova doften i helgen när vi åker till landet