Tage Andersens Gunillaberg, del 1


Jag minns när jag klev in i
Tage Andersens blomsterbutik på Adelgade i Köpenhamn på 90-talet, butiken öppnade där 1987, att det var som inget annat jag upplevt tidigare. Väggarna var målade i en åskvädersgråblå färg mot detaljer i rostat järn, punktbeslysning och omgiven av och stora fågelburar med fåglar som kvittrade och fullt av blomsterkreationer som närmast kunde beskrivast som futurist-renässansiga - tuktat och vilt samtidigt. Trappan från gatan var brant och utrymmet var trångt. En teatral miljö som utmanade mina tankar kring estetik. Sedan dess har Andersen skrivit fem böcker och presenterat blomsterutställningar över hela världen, bland annat på Hallwylska (2006).

När jag läste att Tage Andersen köpt Gunillaberg i Bottnaryd (2008) några mil väster om Jönköping blev jag först väldigt förvånad och sedan nyfiken på att se det i verkligheten. Hur blir Tage Andersen i en miljö långt från den intima danska stadsmiljön i ett svenskt jordbruksområde omgiven av en byggnad som är herrgårdsgul? Nu vet jag. 

Tage Andersen är trogen sin futurist-renässansiga stil och inomhus är det fantastiskt spännande. Själva anläggningen följer det naturalistiska trädgårdsidealet, där man anlägger trädgård med naturen som förebild, framförallt ängar. En av de främsta förespråkarna för den här metoden är holländaren Piet Oudolf. Tage Andersen kör naturalistiska stilen med inslag av det starkt tuktade. Jag blev mycket tagen av parkområdet - det ser kanske inte mycket ut på en bild, men i verkligheten var det spännande och inspirerande att se hur han låter både naturen härja och själv sätter sin egen prägel. Många idéer kan jag tänka mig att använda vid vårt torp - men hade jag en villaträdgård i stan skulle jag välja en annan stil.


Gårdsplanen är en stor äng där baggar ligger och latar sig

Tuktat och futuristiskt

Fågelburar förstås - till änderna


Butik, utställningslokal och entrékassa

Typiskt Gunillaberg med en "märklig skulptur" omgiven av utspridda buskar vid huset. Observera högen med nyslaget gräs.

Obehandlat trä grånar vackert

Om du inte kan utrota - omfamna. Eller inte ett ogräs så långt ögat kan nå? Här har Tage låtit klövern bli kantväxt mellan ölandsstenen och rabatten. Allt annat ogräs bortrensat - dekorativt.

Ladan och flera djuren
Det finns massor med djur på Gunillaberg - alla i färger från grått till svart. Här finns änder, hängbukssvin, kor, höns, baggar osv. Här är några bilder från ladugården







Läs mer om Tage Andersens Gunillaberg här på Bloggen

  1. Tage Andersens Gunillaberg - omgivningen närmast huset och djuren
  2. Tage Andersens Gunillaberg - Inne i huset
  3. Tage Andersens Gunillaberg - Ängen
  4. Tage Andersens Gunillaberg - Woodland